Предстои изграждането на обхода на гр. Димово с дължина от 11,2 км и индикативна цена от 56,2 млн. лв. ДДС. Основен проблем за реализацията на скоростния път между Видин и Ботевград е липсата на финансиране. Индикативната стойност на проекта е 450 млн. евро с ДДС.

За участъка между Видин и Монтана има готов идеен проект и ОВОС. Екооценката обаче се обжалва от природозащитници. След поискано от Агенция "Пътна инфраструктура" предварително изпълнение, то е потвърдено от Върховния административен съд в края на 2016 г. Предвижда се до септември да бъде изработен техническият проект и парцеларният план. До края на 2018 г. може да стартират процедурите за избор на изпълнител.

За отсечката Монтана - Враца също има идеен проект. Заради близостта на трасето до склад за взривни вещества в местността „Ловни дол” започна нова процедура по ОВОС. Според линейния й график процедурата за строителството ще се обяви едва към края на 2018 г. или началото на 2019 г.

На участъка Враца - Мездра ще се прави само реконструкция и рехабилитация и няма да има нужда от отчуждаване на терени. В началото на следващата година АПИ ще разгледа два варианта. Първият - процедура за избор на проектант и строител или рехабилитацията на инженеринг.

На участъка Мездра - Ботевград вече върви отчуждаването на терени по трасето. За него има пълна проектна готовност.

Николай Нанков припомни, че дефицитът на средства отчасти може да бъде преодолян с въвеждането на на много по-справедливата тол система за товарните автомобили и електронните винетки за леките. Без нея обществото губи годишно над 500 млн. лв., които могат да се вложат в изграждането на модерна и безопасна пътна инфраструктура.

"Сега губи не министерството и държавата, а обществото, тъй като това са средства за изграждане на инфраструктура и рехабилитация, за пътна безопасност“, подчерта министър Нанков. Той отчете, че за 2016 г. приходите от продажбата на винетки са около 300 млн. лв. "Прогнозите са, че от тол-таксите още първата година те ще нараснат минимум с 500 млн. лв. Това ще позволи пътният сектор да се самофинансира и да разчита по-малко на държавния бюджет, на заемни инструменти, дори след време и на европейските фондове“, категоричен бе Нанков.

Източник: monitor.bg