Ако сте сред оцелелите след сблъсъците с държавната и местна администрация – честито. Никой не може да каже точно колко милиона се изляха под формата на „инвестиции“ в електронното управление и изграждането на къде неработещи, къде полуработещи, къде напълно неефективни и безсмислени регистри и несъвместими, тромави и неизползваеми системи. Числото е вероятно 9-цифрено.

До 2020 г. се очертава да бъдат вложени още около 300 млн. лева с обещанието България най-накрая да има електронно управление и администрация по примера на едни от лидерите в Европейския съюз (ЕС) в това отношение – Естония и Австрия.

Националната агенция за приходите (НАП) се оказа пионер в електронните услуги в България на фона на упражненията на властите в словоблудства на тема административна тежест през последните години. Значителен напредък има и при Агенцията по кадастъра и други административни звена, които непрекъснато разширяват портфолиото си от електронни услуги с различна скорост.

През годините вместо да се намалява бюрокрацията, в един момент тя дори като че ли се увеличи с оправданието за засилен контрол. В последния месец обаче има известни признаци на промяна, която обаче се изчерпва основно с намаляване на обема документи, изисквани на хартия, но не и с адекватното внедряване на реално работещи електронни системи.

Въпросът за бюрокрацията много често се поставя, но едва на специалната среща от началото на юли се каза ясно, трябва да се пести времето на човека. Цитирани бяха данни, според които се губят 26 млн. човекочаса за вадене на различни документи, които биха могли да се предоставят по служебен път.

Според доклад на Върховната административна прокуратура, 172 наредби противоречат на нормативни актове от по-висок ранг, като основните нарушения са свързани с плащането на такси и допълнителни условия за намаляване или освобождаване от такси и административни услуги.

На срещата премиерът е поискал от министрите си максимално бързо да подготвят нормативни промени за облекчаване на административната тежест за бизнеса и гражданите.

Всеки ден министерствата публикуват предложения за промени в закони, наредби и правилници, с които основно отпада изискването за предоставяне на документи, с които администрацията или вече разполага, защото може да си ги набави по служебен път от други административни звена, където са подадени, или спокойно може да пропусне, защото може да си направи справка от съществуващи електронни регистри.

Сред смислените промени е решението на Министерството на финансите да отпадне изискването фирмите без дейност да подават годишна данъчна декларация по Закона за корпоративното подоходно облагане и финансови отчети в Търговския регистър.

Ще се облекчи и процедурата по регистрация по Закона за ДДС за фирмите, които подават първоначално заявяване за вписване пред Агенцията по вписванията. Отпада и изискването при годишния технически преглед на автомобилите да се предоставя и бележката за платен данък. сериозни проблеми на собствениците на
Последваха някои съществени облекчения: свидетелството за съдимост става изцяло електронно до седмици; отпада изискването за предоставяне на удостоверението за наличие или липса на задължения; изискването за предоставяне на различни справки за фирми от Търговския регистър; облекчават се някои процедури по заверки; съкращават се и някои срокове за осъществяването на административни услуги;

Предлага се да отпаднат и някои документи, изисквани съгласно правилника за прилагане на Закона за собствеността и ползването на земеделски земи и други закони, свързани със селското стопанство и лова.

Родителите на новородени деца вече няма да подават пред общините акт за раждане на детето за полагащата им се еднократна помощ. Кандидат-осиновители няма да представят удостоверение за сключен граждански брак при подаване на документите пред социалните служби.

Обединяват се редица административни услуги и се намалява броят на изискуемите документи от заявители в различни административни звена, намаляват се такси, законово се регламентира задължението на чиновниците да събират данни от съществуващи електронни регистри – на Агенцията по вписванията, кадастъра, базите данни за населението и т.н.

Повечето от предложенията все още са в процедура за даване на становища.

Предизвикателствата пред е-управлението налагат бързи и адекватни решения за изграждането на всички необходими регистри и свързването. Особено належащо е това да се случи в здравния сектор, за да се пресекат реално злоупотребите и въвеждане на електронна здравна карта.

Друг мащабен проект под въпрос е този за електронното гласуване. Предизвикателство пред властите ще е и покриването на страната от 100% ефективно функциониращ кадастър без грешки. Дългоочакваната връзка между кадастъра и имотния регистър ще бъде реализирана вероятно още тази година. Само че реално работещ кадастър с цифрови имотни партиди едва ли ще се изгради в близките няколко години.

Освен централната администрация местните власти също трябва да предприемат стъпки към намаляване на бюрокрацията. Това в голяма степен е свързано със загуба на приходи заради отпадащи такси и ще се наложи да се действа на принципа на моркова и тоягата и с по-голяма тежест на принудата.

Източник: dnes.bg