При всеки изтичащ договор разписанието по следващия ще бъде одобрявано от транспортното министерство преди да бъде възложено. Така график без оторизация няма да има основание да бъде възлаган през каквато и да е процедура, независимо дали крайното решение ще бъде по Закона за концесииите или Закона за автомобилните превози, коментира пред „Монитор“ директорът на Националното сдружение на автобусните превозвачи и бивш депутат Ивайло Константинов.

В момента законът казва, че когато има ново разписание трябва да има отстояние със съществуващо, но независимо от това кметовете възлагат несъществуващи графици за движение. Сега с промените ще се цели намаляване на нерентабилните курсове или дублиращите линии, каза председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова.

До юни т.г. трябва да бъде променен Закона за автомобилните превози, в него ще бъде дефиниран превоза с икономическа облага. В момента закона казва, че всеки превоз срещу заплащане е обществен превоз. Браншът няма претенции срещу споделеното пътуване и не искат да бъде наказуемо, но когато има икономическа облога т.е. приходът е по-голям от разхода на едно пътуване, тогава трябва да бъде в обсега на контрола. Всъщност така ще може да бъдат проверявани и санкционирани нелегалните бусове, каза още Константинов.

Работна група между експерти и представители на бранша ще изготвят в кратък срок и нова методология за разпределение на компенсация и субсидиите. Всяка година държавата отделя все повече средства, за 2019 г. сумата е 111 млн. лева, като спрямо 2018 г. е нараснала с 4 млн. лева. От браншът коментираха, че сумата няма да бъде увеличавана.

По данни на превозвачите около 128 междуградски автобусни линии в страната в момента не функционират и хората нямат достъп до градовете. В Северозападна България има най-много региони, 48 населени места са без междуградски транспорт, според доклад на Сметната палата от края на 2017 г.

Източник: monitor.bg