Рестрикцията обаче ще важи само за бъдещите водачи – тези, които в момента са в клас и усвояват знания по новия закон за училищното и предучилищното образование. Това означава, че 30-годишен мъж например, който отдавна е излязъл от школото само с 8 клас ще може да си изкара книжка по досегашния ред, при който се изискваше само основно образование.
Срещу изискването за завършен 10 клас се обявиха от ДПС, като шефът на транспортната комисия Халил Летифов предупреди, че то ще създаде повече проблеми. Спред него това ще доведе до бум на фалшиви книжки, както и на практиката хора без нужното образование да си вадят свидетелство за управление в други държави на ЕС и после нашите власти ще трябва му издадат еквивалентно вече без да кара необходимите курсове. „Пращаме още няколко хиляди души на пътя, които ще бъдат камикадзета”, каза Летифов.

С други промени бяха разписани сурови санкции за джигитите, които си позволяват да се движат в аварийната лента на автомагистралите, без това да се налага по технически причини. „Става въпрос за всички тарикати, които карат в аварийната лента при задръстване по аутобаните при ремонти”, уточни Драгомир Стойнев от БСП, чиято група прокара промените. Той разказа, че това е наложително и даде пример със скорошен случай, при който дете едва не загинало в линейката по магистралата, тъй като аварийната лента била задръстена именно от такива шофьори. В бъдеще, за подобно нарушение ще се налага глоба от 1000 лв., а книжката ще се отнема за срок от 3 месеца, каквито в момента са и санкциите за движение в насрещното платно по аутобаните.

С промените се записва още, че кръвните проби за алкохол и наркотици вече ще се заплащат от самите джигити, ако бъдат засечени непозволени количества. На шофьор, чиято книжка е била отнета именно заради това, че е седнал зад волана след като е подпийнал или се е надрусал, няма да му бъде връщана, докато не си плати и направеното изследването.
С поправките навсякъде в закона се разписват ограничителни и наказателни мерки срещу водачите, употребили наркотици, а не както бе до момента – под въздействието на такива. Причината бе, че по досегашния ред имаше субективен елемент и много често нарушителите се измъкваха в съда.

Депутатите решиха още заскобен автомобил да бъде вдиган и с паяк и закарван на наказателен паркинг, ако собственикът му не си е платил глобата до края на работния ден на съответната синя или зелена зона. Освобождаването пък ще става след заплащане на всички глоби.

Промените предвиждат още в платната за трамваи да могат да се движат и автобусите от градския транспорт за отпушване на трафика.

Източник: monitor.bg