"Купуваме билети за БДЖ чрез SMS от декември" (б. а. 2012 г.) - с това гръмко изказване излязоха преди повече от пет години доста онлайн издания след интервю пред БНТ на Димитър Костадинов, директор "Маркетинг и продажби“ в "БДЖ - Пътнически превози“. Според ръководството на железницата, "Новата процедура ще бъде въведена от 8 декември" (същата година).

Първият, по-сложен за клиентите проект, предвиждаше следното:

За да закупи билет, потребителят изпраща съобщение, в което с тире помежду да посочи инициалите на начална и крайна гара (по списък, разпространен в Интернет). След като клиентът е изпратил своя SMS, системата му връща съобщение със следващия влак по тази дестинация. Ако клиентът желае да закупи билет, той трябва да изпрати още един потвърждаващ SMS с текст „1“. След като бъде таксуван, системата му изпраща съобщение с уникален код. Този код ще бъде проверяван от кондукторите във влаковете чрез специални устройства или обаждане до колл център. Недостатъците на нововъведението са много: че потребителите няма да си избират час за пътуване от цялото разписание, а само за най-скорошния влак, и че всеки SMS ще се таксува допълнително с около 18 стотинки, и че системата е много сложна.

Втория вариант е изключително прост: Изисква се от потребителя да има смартфон, достъп до Интернет и сума в телефона или кредитен лимит. Потребителят влиза в страницата на БДЖ в раздел "Разписание". Избира си влак. Появява му се опция купи билет и купи билет с отстъпка. Потребителя въвежда номера на картата си за отстъпка и избира опцията купи. Телефонът сам изпраща SMS (или потребителя лично) на стойност до 10,10 лв. (предвидена максимална цена на SMS-a, спрямо първоначалният проект) и връща линк за сваляне на криптиран файл със съдържанието на билета.

Билетът се сваля. За да се отвори билета се изтегля допълнително приложение автоматично – и билета се визуализира на мобилното у-во. Кондукторите се уведомяват преди да тръгне влака - колко билета са закупени чрез SMS и по кои дестинации, и как се казват хората ползващи намаление (защото това автоматично ще излиза, заради поименните карти за намаление, които са регистрирани в системата). Допълнителна проверка може да се прави и с обаждане на кондуктора до колл център или да се проверява бар кода на електронния билет с устройство или друг смартфон служещ за проверка.

Основната причина да не се въведе SMS покупка на билетите, не е техниката или евентуални разходи по въвеждане, а е друга. Операторът на SMS микро-плащанията печели процент от всяко плащане. Процентът за подобни плащания варира между 20 и 60% от стойността на услугата (което си е огромен разход!). Огромен разход, който вероятно според железницата не е оправдан, не само заради самия разход, но и за това, че самата покупка на билет не е импулсна.

В столицата има кафенета, които предлагат покупка на кафе с SMS. Покупката на кафе е импулсна покупка (човек решава за секунди - дали иска стоката или не, а билетите не са такава стока). Също така местоположенията, на които се предлагат кафета срещу SMS, са на места, където хората ползват много служебни телефони (държавни служители и служители на фирми), които понякога не плащат от джоба си кафето. За продавачите на кафето не е особен проблем разхода от 40% от цената на горещата напитка, защото иначе, ако я нямаше тази възможност, много хора не биха го купили изобщо (ако не са им служебните телефони или разходът трябва да е личен за тях).

Билети за най-сигурния и удобен транспорт ще продължат да се купуват от пътниците, дори да няма SMS покупка. Не-въвеждането на тази услуга с неоправдани разходи към момента трябва да бъде само приветствана от пътниците, защото така железницата защитава своите и на пътниците интереси.

Източник на информация за проекта: http://www.voicecom.bg/sms_ticketing.php?lang=bg