Целта на измененията в АПК е намаляване на административната тежест за гражданите и за бизнеса при различни разрешителни или лицензионни режими. Това ще важи, ако датата на издаване на новия документ е след изтичането на валидността на стария. При това положение получаването на подновената лична карта може да стане чрез лицензиран пощенски оператор, с който МВР има договор.

С други промени пък се забранява на чиновниците да ни искат и копие от личната карта при дадена административна услуга, освен това не е изрично предвидено в специален закон. Документ ще се иска само за установяване на самоличност.

Наред с това няма да е нужно да предоставяме и квитанция за такса, ако сме платили за административната услуга онлайн. Администрациите ще обменят данни по служебен път, като времето за получаване на даден акт ще е до три дни. Ако обаче дадено удостоверение може да се издаде само на базата на посочените от нас данни в заявлението, то това трябва да става незабавно. Подаването на заявление по факса остава, но ако изрично е оповестено на сайта на административния орган.

Промените предвиждат още от 7 на 3 дни да се свие срокът за съставяне на акт за раждане.

От 5 дни на 24 часа пък е намалено и времето, в което трябва да се съобщи за раждането от страна на болниците, като това може да става и по електронен път. Дава се възможност, когато раждането е в болница, актът за раждане да бъде получаван чрез самото лечебно заведение. Така чиновниците ще дават документа на директора на болницата, а той на свой ред - на родителите. Има облекчения и за съставяне на актове за смърт и се регламентира, че срокът тече и през почивни дни и официални празници.

Когато се кандидатства за БГ гражданство по натурализация, съответният чужденец може едновременно да подаде заявление за удостоверение за български произход. Това ще става пред правосъдното министерство, като в тази връзка то ще има служебна комуникация между ведомството и Агенцията за българите в чужбина. Последните пък служебно ще пратят готовия документ. Самата агенция ще събира служебно информация и документи от българските органи, когато в заявлението е декларирано, че има актове, издадени от наши институции.

Към правителството пък съществува Административен регистър, в който всяка една институция - държавна, общинска или друга, публикува всички услуги и конкурси. За целта има конкретен чиновник, имащ право да вписва или заличава информация в него. Сега обаче се въвежда и административно-наказателна отговорност за нарушения, извършени от длъжностните лица при вписването или актуализацията и достоверността на данните. Те ще се бъдат санкционирани с глоба от 200 до 1000 лева. Същото ще важи, ако административният ръководител не изпраща всяка година до началото на март доклад за състоянието на подопечната му служба

Направени са и изменения, които премахват изрични изисквания за подаване на заявления и документи към тях на хартия. Целта е да няма спънка при съществуващо или бъдещо електронизиране на процесите. Цената на таксата за бърза услуга може да бъде най-много два пъти по-висока от обикновената.