Проучването е извършено от Exacta Research Group сред 1500 българи в 98 населени места през февруари - март 2018 г., съобщиха от пресцентъра на Министерство на регионалното развитие и благоустройството.

69,7% от запитаните са на мнение, че е по-справедливо тежкотоварните камиони да плащат за изминато разстояние вместо на база време за преминаване, както е в момента.

56,9% от хората смятат, че така пътните инциденти ще намалеят, защото шофьорите на тирове няма да са принудени да бързат.

62,9% споделят твърдението, че толът ще повиши приходите и тези пари ще бъдат реинвестирани в пътна инфраструктура и за повишаване на безопасността на движение.

55,8% са убедени, че отчитането на трафика няма да доведе до забавяне, тъй като няма да се поставят бариери по пътищата, а камери ще засичат номерата на автомобилите.

Най-голям процент от запитаните - 81,6%, споделят тезата, че превозните средства, които амортизират повече пътната настилка, трябва да плащат по-високи такси.

Сега по данни на Агенция "Пътна инфраструктура" през 2017 г. са продадени 7,5 млн. винетни стикери, което е с 736 147 повече от 2016 г. Реализираните приходи са 352 млн. лв. или с 25 млн. повече от 2016 г. От тях приходите от продажба на винетки за леки автомобили са близо 249 млн. лв., а 103 млн. лв. са от продажбата на винетки за ТИР. Дисбалансът е очевиден. Оказва се, че в малка България, където строителството на пътища е национална кауза, тези, които рушат най-много, плащат по-малко. В момента например един товарен камион може да премине през страната само за 23 лв. - това е цената на винетката за едно денонощие. За сравнение в Сърбия толкова се плаща само по новия участък от магистралата от Ниш до Пирот, отбелязват от ведомството.

53,1% одобряват въвеждането на тол системата за тежкотоварните автомобили извън магистралите, а 12,9% са против. 28,9% считат, че тировете трябва да се движат основно по магистрали и първокласни пътища. 28,1% са на мнение, че трябва да минават основно по магистралите, а 18,3% - по всички пътища от републиканската пътна мрежа.

По отношение размера на таксите, най-голям е процентът на тези, които казват, че не могат да преценят колко да се плаща за километър от МПС над 3,5 т. 21,3% одобряват такса от 15 ст./км, 18,6% - 20 ст./км, а 13,1% са за цена от 30 ст. на км.

Според 39,9% таксите в България трябва да бъдат близки до тези в държави като Гърция, Сърбия и Унгария. Анкетата показва и гледната точка на хората по отношение изразходването на събраните средства.

Договорът за въвеждане на тол системата беше подписан от Агенция "Пътна инфраструктура" с международния консорциум "КАПШ трафик солюшънс" на 15 януари 2018 г. Очаква се системата да започне да носи приходи през 2019 г.. По предварителни изчисления те ще бъдат най-малко три пъти по-големи от сегашните и ще са около 1 млрд. лв. годишно.


Източник: news.bg