По време на ролевата игра участниците в нея получиха смартфон, който ги посрещна с тяхното име и им показа към коя въображаема политическа група в Европейския парламент принадлежат.

След кратко представяне на Европейския съюз, Европейската комисия, парламент и съвет, всеки участник в играта беше разпределен в една от въображаемите политически групи - Европейска група за солидарност, Европейска група за екология, Европейска група за свобода и Европейска група за традиции.

В качеството си на членове на Европейския парламент учениците трябваше да водят преговори помежду си, да си сътрудничат и да вземат решения по две от директивите, предложени от въображаемите Комисия по околна среда и Комисия по граждански свободи: Директива за солидарност в областта на водните ресурси и Директива за имплантиране на микрочипове за личната идентификация.

Решенията младите „евродепутати” трябваше да бъдат възможно най-добри за всички страни-членки на ЕС, за да има едно по-добро и по-сигурно бъдеще за всички граждани на Съюза.

"Всеки от играчите имаше определена роля в политическата група, към която принадлежеше, получаваше имейли, телефонни обаждания, насоки от лидерите на групата, изказваха се пред медиите и пред свои колеги, а накрая трябваше да гласуват директивите, сподели след играта старши посланик Йоана Константинова. Някои от групите успяха да се обединят около единно становище, но не мина и без спорове и различия по някои от въпросите. Точно както е и в реалността!".

Директивата за личната идентификация, например, не бе приета на първо четене, ето защо се наложи повторно договаряне и гласуване.

Младите "евродепутати" изкараха един напрегнат ден във въображаемия Европарламент. По този начин те успяха да се докоснат до работата на истинските депутати, а някои от тях се заинтригуваха от по-нататъшно развитие в тази сфера.

Накрая средношколците получиха сертификати за участие в ролевата игра. Възникна идеята такава парламентарна дискусия да се проведе и на местно ниво.