Все повече туристи пазаруват онлайн, защото в европейските държави това носи известни отстъпки. Това е една от причината все повече българи да купуват онлайн билети за международни пътувания с влак. Солун е такава дестинация. Естествено онлайн билет с намаление няма как да бъде закупен от БДЖ. БДЖ не предлага онлайн билети (с изключение на 5-6 влака за да покаже реноме). БДЖ нямат и намаление за пътуване през нощта. В сайта на БДЖ дори няма и никога не е имало обявени цени за международните пътувания (а всеизвестно е, че нещо, което няма цена се продава много по-трудно). Такава възможност, обаче предоставят гръцките железници. Освен, че в сайта им се прави удобна проверка на маршрути и разписания, има намаления за онлайн резервации, и за нощни пътувания. Сайтът им е лесно разбираем, и се приемат плащания с банкови карти: https://tickets.trainose.gr/dromologia/

Един частен пример: Стандартната цена за пътуване от София до Солун, с билет купен от Централна гара София е 35лв, а с автобус 40-45лв. Някои българи, обаче ползват различни намаления в БДЖ и така използвайки своето намаление купуват български билет с намаление от София до Кулата. Паралелно от международното билето-издаване купуват билет от Кулата до Стримон. Допълнително си взимат и онлайн билет от сайта на гръцките железници от Стримон до Солун. Така получената цена, за пътуване се получава 17.50лв – точно наполовина макар и със включени три запазени места, за един пътник.

Главния проблем в подобния частен случай, не е неговата хитрост и това, че някои българи надхитрят системата, а това че вероятно те са основните ползватели. Проблемът е, че по линията София – Солун с влак – влакът е почти празен. Това носи загуби на БДЖ. Пътуват само групи „заблудени” западно-европейци, за които влакът е нещо сигурно и качествено. В Гърция масово, пък се използва влака за пътуване и онлайн резервациите са нещо обичайно.

Какво пречи в БДЖ да има ценоразпис със цените за международните пътувания? Какво пречи да има възможност за онлайн справка за цените на международните пътувания? Защо няма и никога не е имало ценоразпис за влаковете за чужбина? Защо клиентите се тъпчат в автобусите за Солун и дори автобусните фирми връщат пътници (неспособни да обслужат всички), а влака е полупразен? Защо не, и да се направи голяма карта на Централна гара с маршрутите на влаковете от София към чужбина.

От София всеки ден тръгва влак и към Дойранското езеро и към резервата Керкини и още стотици гари и курорти в Гърция, но за да разбере даден пътник как да стигне до там, първо трябва да свали сложно разбираем PDF файл от сайта на БДЖ, да има познания по география, да пише имената на гарите една по една, за да види от къде минава влака и да прозвъни телефоните в БДЖ за да пита за цената. А колко хора знаят например, че влака за Солун, минава през тези две красиви езера?

Автобусите за Гърция всеки ден са препълнени, а влакът в който има климатик, цената е по-евтина, има контакт с ток, зарядно за мобилен телефон, килим, огледала, чистота и простор, възможност пътник да се излегне на 4 седалки сам в купе – е празен?! Стотици хора загиват на пътя Е79, но настане ли празник, хиляди шофьори натоварват семействата си и рискуват живота им – поемайки по рисковия път с автомобил.

Нека всеки, който следващия път качи семейството си в колата и поеме по Е79 към Гърция, разминавайки се с огромни тирове по пътя - да се замисли, дали влака не е по-добър вариант.