Промените са заложени в изменения на Закона за защита на потребителите, публикувани за обществено обсъждане.

Комисията ще може да закупува стоки, за които се смята, че се продават с различно съдържание под една и съща марка у нас и в други държави от Европейския съюз. Вече комисията ще може да изследва стоките в лаборатории, ако има съмнение, че указаното съдържание на етикетите се различава от реалните съставки в продукти като шоколад, напитки или други.

Ще бъдат въведени изискванията на два европейски регламента. Регулаторът ще отговаря в случай на трансгранични нарушения като заблуждаващи реклами или нелоялни търговски практики в Европейския съюз.

Пример е таргетиране на български потребители със заблуждаващи реклами или нелоялни търговски практики от чужбина. Родните потребители ще се обръщат към регулатора ни, който ще търси съдействие от органа, откъдето търговецът рекламира.

„Тези случаи са по-рядко срещани. По-чести случаи са широкомащабните нарушения които засягат най-малко две трети от държавите - членки на ЕС. Тук става дума за нарушения на социални мрежи, като Facebook, или превозвачи като Ryanair. Регулаторите от страните от ЕС ще имат едни и същи по-големи правомощия, за да разследват нарушенията на големи търговци на своя територия, и ще предприемат съвместни действия“, обясни пред Монитор Емил Алексиев, началник-отдел „Политика за потребителите“ в икономическото министерство.

Органите ще имат право на достъп до повече информация, която ще могат да изземват под всякакъв вид, като това включва данни от банковата карта и движенията по нея, разкриване на търговска и професионална тайна. При проверките служителите на комисията ще могат да влизат във всички помещения на търговците (парцели или превозни средства, свързани с търговска или стопанска дейност, занаят или професия), или да поискат от други публични органи да го направят, за да бъдат проучени, конфискувани, взети или набавени копия от информация данни или документи. При инспекция ще може и да се конфискуват данни или документи за необходимия срок за проверката, както и да се изискват обяснения от търговците или от служителите им.

Органите ще могат да издават заповеди за установени нарушения и да информират засегнатите потребители, а освен това вече ще могат да премахват, блокират или ограничават достъпа до онлайн съдържание, като предупреждават гражданите за нарушението.

Нова електронна система ще обслужва компетентните органи на държавите - членки на ЕС, ЕК и единните служби, като чрез нея една страна ще предупреждава друга за нарушения, които биха могли да повлияят на втората.

От своя страна гражданите и търговците ще могат да се обединяват в сдружения, които да информират КЗП за открити нарушения.

Реклами, които нарушават европейското и националното законодателство, ще може да бъдат сваляни от интернет. Става дума за заблуждаващи реклами и нелоялни търговски практики. Комисията за защита на потребителите ще може да премахва съдържание или да ограничи достъпа онлайн до съдържанието.

Доставчиците на хостинг услуги също ще трябва да се съобразяват с разпореждането да премахват, блокират или ограничат достъпа до онлайн съдържание, регистраторите на домейни да заличават пълното име на домейни и след като бъде преустановено нарушението, да разрешават отново да бъде регистриран домейнът.

В комисията ще бъдат назначени още 10 експерти, което ще струва на държавата над 720 000 лева за следващите две години. В сумата освен заплати и осигуровки са включени и разходи за командировки, офис оборудване и др.

Съдействие на КЗП ще трябва да оказват Комисията за регулиране на съобщенията, Комисията за защита на конкуренцията и Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“. Освен това тук влизат изпълнителните агенции по лекарствата, железопътната, автомобилната и морската агенция, както и Съветът за електронни медии, националната банка и туристическото министерство.