Директорът на Териториалната дирекция на НАП във Велико Търново Ивайло Здравков проведе във Враца среща с представители на бизнеса от Враца, Монтана и Видин. Целта на тази среща е НАП да покаже своята заинтересованост към бизнеса, като запознае собствениците на търговски дружества в какво се състои контролната дейност и по-конкретно оперативните проверки, които предстои да бъдат извършени.

Здравков подчерта, че идеята е да се промени поведението на търговците и да се поощри доброволното деклариране и внасяне на данъци и осигурителни вноски, което е приоритет на НАП. Затова не се говори за данъчно задължени лица, а за клиенти на НАП и за да не се стига до санкции се предприемат действия, като тази среща за стимулиране на доброволното внасяне на данъци.

На срещата стана ясно по време на лятната кампания за проверяване на туристическите и търговски обекти в региона, на какъв принцип ще се извършват проверките и какви действия ще бъдат предприети.

На първо място проверките ще бъдат на ротационен принцип, което означава, че инспекторите от Враца ще извършват проверки например в Монтана и Видин, а в област Враца проверяващите може да са от други офиси на НАП.

Ще се извършват проверки в курортни градчета в петък, събота и неделя, включително и вечерта, ще има съвместни проверки с контролни органите от МВР и Агенция „Митници“, засилени проверки ще се извършват и от инспекторите от звеното за фискален контрол, които ще изискват фактури и документи за произхода на стоките и ще следят за отчитането на продуктите при техните получатели и не на последно място са т.н. проверки, чрез „скрити клиенти“, те ще се извършват най-вече, където има посещение на туристически групи.

При установяване на нарушения се съставят актове и се издават наказателни постановления. При повторни нарушения глобата се удвоява и може да се разпореди и запечатване на търговския обект.

В заключение Ивайло Здравков отново напомни, че идеята на този контрол е да се промени поведението на търговците и е доказано, че проверките имат дисциплиниращ и фискален ефект, а целта на НАП не е да налага санкции, а да насърчава и стимулира бизнеса да спазва данъчното и осигурително законодателство.