В началото на февруари т.г. Софийска окръжна прокуратура внесе в съда обвинителен акт за катастрофата, 6-ма обвиняеми ще застанат на подсъдимата скамейка - шофьорът и 5 длъжностни лица.

Материалите по делото са събрани в 277 тома. Сред тях са протоколи от разпити на над 100 свидетели и заключения на 24 вещи лица. Приложени са и множество веществени доказателства.

104 лица са конституирани в качеството на пострадали,
част от които понастоящем са в чужбина. След приключване на разследването, предявяване на материалите на страните по делото е продължило няколко месеца.

На 25.08.2018 г. с автобус „МАН“ са пътували членове на пенсионерски клуб в с. Световрачене, техни близки и приятели, по маршрут от с. Световрачене, област София до с. Царевец, община Мездра и обратно. Около 17 ч. превозното средство се движело по второкласен път II-16 в района на гр. Своге с тридесет пътници. В близост до местността „Янкулови воденици“ има завой надясно и поставени пътни знаци за забранено движение със скорост по-висока от 40 км/ч и опасност от хлъзгане. Водачът не се е съобразил с тях и навлязъл в завоя със скорост от около 53,5 км/ч. Последвали удари с движещите се по същия път товарни автомобили „Нисан“ и „Ситроен“, промяна на посоката, преминаване през мантинелата и преобръщане на автобуса по стръмния скат. Пътниците в него са получили множество различни по степен увреждания. Двадесет от тях починаха в резултат на тежки травми, на другите десет пострадали са причинени телесни повреди.

В хода на разследването на тежкия пътен инцидент е установено, че автобусът, с който е осъществяван превоз на пътници не е преминал задължителен технически преглед. Платното за движение било покрито с асфалтова настилка, положена при рехабилитацията на пътя по Проект „България Транзитни пътища V, ЛОТ № 17“. Дейностите по него били извършени от Сдружение „Т.С.“, на основание договорно споразумение от август 2011 г. с Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), в качеството на възложител, след проведена процедура и извършеното оценяване за изпълнител на проекта. Имало е сключен и договор за възлагане на консултантски услуги между АПИ и дружеството „П. 2000“ ЕООД за осъществяване на строителен надзор на обекта.

По досъдебното производство са извършени множество експертизи за изясняване на причината на ПТП, в това число над 30 съдебномедицински. Изготвени са автотехническа и пътностроителна експертизи, съдебнотехнически експертизи на асфалтобетон и на автобус м. „МАН“, физико-химическа, съдебнопочеркова и съдебногеодезическа експертизи. Установено е, че структурата на асфалтовата настилка в района на тежкия пътен инцидент не съответства на стандарта относно коефициента на полируемост - само 28%, при изискване не по-малко от 50%. За техническа причина за възникване на ПТП се сочи навлизане на автобуса в зона на остър завой, при мокра асфалтова настилка, с технически несъобразена с радиуса на завоя скорост и значително намаления коефициент на сцепление между гумите и асфалта, дължащ се на лошото му качество. В резултат на нормативно несъответстващата структура на пътната настилка, коефициентът на сцепление бил силно занижен, което е в причинно-следствена връзка с възникването на ПТП. Не са изпълнени нормативно установените му задължения за контрол на строителните работи. Това е довело до нарушаване на изискванията за добро качество на ремонта в конкретния участък.

Началникът на Асфалтова база не е осъществил ръководство и контрол върху производствената дейност. Техническият ръководител, на който е възложена дейност по ремонта на пътищата по проекта, не е изпълнил задълженията си по оперативно-стопанско, техническо и административно ръководство на строителния обект. Не е имало и строителен надзор на строителните работи.

Източник: monitor.bg