Досега се изискваше едностайните жилища да имат изложение само към юг, югоизток, югозапад, изток или запад. Предлаганите изменения ще позволят на собствениците на такива обекти да получават адресна регистрация и да използват произтичащите от нея права за достъп до социални услуги. Така ще се решат и проблемите за тези имоти при присъединяването към мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура.

Отпада изискването за помещенията в подпокривните пространства да имат най-малка височина от 1,5 м, предвижда още проектът на наредбата.

Изискването за светла височина на първия надземен етаж в нови жилищни сгради, когато е предназначен за магазини и заведения за хранене, ще се отнася и за сградите със смесено предназначение.

В областта на проектирането се премахва възможността за различно тълкуване от администрациите на изискванията за броя на комините в дневните с кухненски бокс.

Конкретното предназначение на нежилищните обекти в приземните етажи ще се определя с инвестиционния проект, а не както до момента – с вписаната сигнатура в устройствения план. Определяне на конкретното предназначение на нежилищни обекти в приземните етажи още на етапа на устройственото планиране е нецелесъобразно. То следва да се прави при инвестиционното проектиране според инвестиционните намерения на възложителя, отчитайки пазарните особености на местоположението, ориентацията и спецификата на обекта, пише в мотивите на наредбата.

Премахва се ограничението за разполагане на балкони и еркери в еднометровите ивици на фасадите, освен при сключено застрояване. Така архитектите вече ще имат по-голяма свобода при разработването на обемно-планировъчните решения.

Измененията в наредбата ще дадат възможност на общините да одобряват задания за планове и техните изменения с по-облекчени изисквания за общата структура на територията и преобладаващото предназначение на нейните части. Премахват се съществуващи неясноти и се изяснява понятието устройствен режим според това дали устройственият план е на община или на град. Към момента изискванията за общите планове на общините се задават като такива за градове. За целта се определят детайлно типове устройствени зони с техните разновидности, конкретизиращи устройствения режим с предварително зададени устройствени показатели. Това е характерно за плановете от по-ниско равнище.

Проектът на Наредба № 7 е резултат от работата на междуведомствена работна група, назначена със заповед на министъра на регионалното развитие и благоустройството. Цели се постигане на съответствие на разпоредбите в наредбата с тези на Закона за устройство на територията и другите нормативни актове, свързани с инвестиционния процес. След приемането на предложените изменения тя ще отговори на многократните промени в Закона за устройство на територията. Ще се преодолеят проблеми, свързани със субективен прочит на нормите и прекомерно удължаване на административните срокове при одобряването на проектите.

Проектодокументите са публикувани на Портала за обществени консултации и интернет страницата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.