При установяване на нарушението, глобата се плаща веднага, а колата се спира от движение за срок от 180 дни, през които или се връща там, от където е дошла, или й се прави италианска регистрация. Не се ли случи това, превозното средство се иззема в полза на държавата и този акт не подлежи на обжалване. Според статистиката на полицията в Милано от 4 януари, когато е издадено първото наказателно постановление за прегрешението, до вчера са изловени близо 300 нарушители, които са се изръсили средно с по 712 евро за глоба.

Повсеместната проверка на автомобилите с чуждестранни номера и най-вече на тези с българска и румънска регистрация започна още от лятото на миналата година. До края на декември обаче се плащаше само солена глоба за нарушение или за липса на някакъв документ. Така например пишещият тези редове бе глобен 304 евро за това, че в документацията на служебния му автомобил "Форд Мондео" с български номер липсваше "големият" регистрационен талон - нещо, което според нашето законодателство не е задължително, но катаджиите на Апенините го искат. При друга проверка само седмица по-късно пък ми бе наложена глоба от 87 евро за липса на годишен технически преглед, като "картончето" за извършването му бе налице, но проверката с компютър на италианските полицаи в документацията на нашия КАТ не го потвърди.

Явлението да караш в Италия кола с номер най-вече от България и Румъния стана масово преди десетина години. Водачите на такива автомобили не плащаха глоби, регистрирани с радари, с камери или постановени с фишове - незнайно защо органите на реда бяха пресметнали, че изпращането им до нарушителите в техните страни ще струва повече от парите в съответния фиш. Те плащаха пътния данък в страната на регистрацията, тоест у нас или у съседите ни от север, като и в двата случая таксата е в пъти по-малка от италианската. Същото се отнася и за застраховките – третата причина за „харесването“ на нашенските номера.

Но сметките на италианските тарикати и на нашенците се оказаха без кръчмар, защото най-напред общинската полиция в Милано, а след това и тази в цяла Италия наеха частни фирми за разпращането на глобите и събирането на парите за тях плюс 10 евро за разходи по операцията. Само от Милано за 2017 г. те са разпратили 110 000 "честитки" със следната "класация" - 25 000 в Швейцария, 15 000 в Германия, 10 000 в САЩ и т. н. За България пък за същата година са били изпратени малко повече от 2000 наказателни постановления.